Weed is al 2500 jaar een ding, zegt Study


De Beste Kwaliteit CBD Olie?

MHBioShop CBD Olie Specialist  


Pour la meilleure qualité d’Huile de CBD Visitez

HuileCBD.be specialist Huile de CBD


Residuen gevonden in graven diep in een Centraal-Aziatische bergketen suggereren dat sterke cannabis werd gebruikt in oude begrafenisrituelen.

Beeld
Credit Credit Robert Spengler

Een verband tussen onkruid en de doden blijkt te zijn vastgesteld lang vóór de jaren 1960 en ver buiten de stampende grond van een urband in San Francisco.

Onderzoekers hebben al in 500 v.Chr. Stammen van cannabis verbrand in mortuariumrituelen, diep in het Pamir-gebergte in West-China, volgens een nieuwe studie die woensdag is gepubliceerd. Het residu had chemische handtekeningen die wijzen op hoge niveaus van tetrahydrocannabinol (THC), de meest psychoactieve of stemmingsveranderende verbinding van de plant.

Denk je dat de Grateful Dead de eersten waren die zich afvroegen: “Wat is er ooit in de wereld veranderd van lief Jane?” Dat CBD gummies om de angstigen te stillen, is er iets nieuws? Die pufjes van verhoogd bewustzijn begonnen met Rocky Mountain highs?

Nah.

“Moderne perspectieven op cannabis variëren enorm van interculturele aard, maar het is duidelijk dat de plant in talloze millennia een lange geschiedenis heeft van menselijk gebruik, medicinaal, ritueel en recreatief,” zei Robert Spengler, een archeobotanist bij het Max Planck Institute for the Science van de menselijke geschiedenis in Jena, Duitsland, die aan het onderzoek heeft gewerkt.

[ Zoals de Science Times-pagina op Facebook. | Meld u aan voor de Science Times-nieuwsbrief. ]

Cannabisstelen en zaden waren eerder gevonden op een handvol begraafplaatsen rond Eurazië, maar het bewijsmateriaal op de begraafplaats van Pamir, geverifieerd door geavanceerde wetenschappelijke technologie, toont een nog directere verbinding tussen de plant en het vroege ritueel. De nieuwe bevindingen breiden het geografisch bereik van cannabisgebruik binnen de bredere Centraal-Aziatische regio uit, zei Mark Merlin, een professor in de botanie aan de Universiteit van Hawaï in Manoa, die niet aan het onderzoek werkte.

“Het feit dat sterk psychoactieve oude residu’s zijn gedocumenteerd in laboratoriumtests, is de belangrijkste nieuwe bevinding,” zei Dr. Merlin, een cannabishistoricus . Hij veronderstelde dat “het werd gebruikt om het lichaam te helpen communiceren met het hiernamaals, de geestenwereld.”

De studie werd gepubliceerd in het tijdschrift Science Advances . Het onderzoeksteam omvatte archeologen en chemici van de Chinese Academie van Wetenschappen en de Chinese Academie voor Sociale Wetenschappen in Beijing.

Ongeveer 70 artefacten zijn tot nu toe teruggehaald van de begraafplaats Pamir, waaronder glaskralen, harpen, stukken zijde en houten kommen en borden. Perforaties en snijwonden in sommige schedels en botten kunnen wijzen op mensenoffers.

“We kunnen een beeld samenstellen van begrafenisrituelen met vlammen, ritmische muziek en hallucinogene rook, allemaal bedoeld om mensen naar een veranderde gemoedstoestand te leiden”, schreven de auteurs in het onderzoek.

De oude rouwenden hebben blijkbaar de rook gecreëerd door hete stenen in houten vuurpotten – recipiënten voor vlammende voorwerpen – te plaatsen en in cannabisplanten te leggen, schreven de onderzoekers. Het residu werd gevonden aan de binnenkant van 10 vuurpotten en op stenen die waren opgegraven uit acht graven op de 2500 jaar oude begraafplaats Jirzankal.

Beeld
Krediet Xinhua Wu
Beeld
Krediet Xinhua Wu

De chemische handtekeningen werden geïsoleerd en geïdentificeerd door middel van een procedure die bekend staat als gaschromatografie-massaspectrometrie.

Hoewel cannabiszaden in een paar andere sites zijn gevonden, zijn hier geen zaden gevonden. Archeobotanisten theoretiseren dat de zaden al waren verwijderd en weggegooid of dat rouwenden bewust niet-bloeiende plantendelen, zoals stengels, voor de rituelen kozen.

Een van de provocatieve vragen die de bevindingen opwerpen, is hoe en waarom rouwende mensen de hogere potenties hebben gekozen. Wilde cannabis, die gewoonlijk groeit in de goed bewaterde uitlopers van de bergen in Centraal-Azië, heeft meestal lage hoeveelheden cannabinol, een metaboliet van THC, schreven de onderzoekers.

In plaats daarvan suggereren deze hogere THC-waarden dat “mensen mogelijk cannabis verbouwen en mogelijk actief selecteren voor sterkere exemplaren”, voegde ze eraan toe.

Een andere mogelijkheid, zeiden ze, is dat handelaren onbewust hybridisatie hebben veroorzaakt toen ze planten langs de Zijderoute-routes vervoerden door de hoge bergpassen van afgelegen Pamirs, die regio’s met elkaar verbonden die nu bekend staan ​​als China, Tadzjikistan en Afghanistan.

De graven varieerden in omvang, evenals het aantal lichamen, wat onderzoekers ertoe bracht om zich af te vragen of het rituele gebruik van cannabis voor mortuariumrituelen zich had verspreid naar gewone mensen omdat het een exclusieve praktijk was voor elite stamhoofden en priesters.

Deze graven hebben een onderscheidende uitstraling, merkten de onderzoekers op. Ze zijn gescheiden door rijen zwarte en witte stenen, waarvan het doel onbekend is. Individuele begrafenissen bevinden zich in ronde terpen, bovendien gemarkeerd met stenen.

Gebruik van twee delen van de cannabisplant – vezels voor henneptouw, zeildoek (een woord afgeleid van “cannabis”) en kleding; oliehoudende zaden voor voedsel – strekt zich ongeveer 4000 jaar uit. Die planten hebben echter lage THC-niveaus. Volgens Dr. Merlin zijn cannabiszaden verbonden aan aardewerkscherven die in Japan worden gevonden gedateerd op ongeveer 10.000 jaar geleden.

Maar oud bewijs van het nut van de plant voor medicinale en rituele doeleinden is karig en recenter. (Het historische record over het gebruik van papaver en peyote is daarentegen relatief ruim.)

Onderzoekers proberen al lang de enige bekende versie van het gebruik van funeral cannabis te bevestigen of te weerleggen. Rond de vijfde eeuw voor Christus beschreef de Griekse historicus Herodotus een Scythische rouwende rite :

… wanneer de Scythen daarom wat zaad van deze hennep genomen hebben, kruipen ze onder de doeken en leggen ze de zaden op de gloeiend hete stenen; maar dit wordt op de rook gezet en produceert een zodanige stoom, dat geen Grecian-dampbad het zou overtreffen. De Scythen, getransporteerd door de damp, schreeuwen hardop.

In het midden van de 20e eeuw vonden onderzoekers artefacten in een bevroren begraafplaats die schijnbaar met het verhaal van Herodotus overeen kwamen, in het Russische berggebied Altay bij de grens tussen Siberië en Mongolië. Dicht bij de lichamen was een met leer omzoomde leren tas met cannabiszaden , een bronzen ketel vol stenen en het frame van wat een inhalatietent lijkt te zijn.

Dr. Merlin zei dat de Pamir begraafplaats, samen met andere relatief gelijktijdige begraafplaatsen elders in de Xinjiang regio van China, een opvallend verhaal versterkt over hoe ritueel cannabis ritueel werd gebruikt door lokale culturen. Ten noorden van de begraafplaats Pamir en ongeveer in dezelfde periode identificeerden andere onderzoekers een container met ongeveer twee pond gehakte cannabis naast het hoofd van een lichaam dat vermoedelijk een sjamaan was, vermoedelijk om te gebruiken voor herbalist-brouwsels in het hiernamaals.

Bij nog een graf, ook ongeveer 2.400 tot 2.800 jaar oud, in de droge woestijn van Xinjiang, ontdekten onderzoekers onlangs een man van ongeveer zes voet lang begraven met “13 cannabisplanten verzameld aan hun basis en verspreid over zijn borst als een boeket rozen, “Dr. Merlin zei. De array is ook beschreven als een “cannabis lijkwade.”

“Ik denk dat het bewijs uit de Pamir-site cannabis als een ‘plant van de goden’ verbindt,” zei hij. “En dat mensen herkenden dat het effectief was, je moest het koken of verbranden.”

Eerder bericht over archeologie

Jan Hoffman is een verslaggever van gezondheidsgedragingen voor wetenschap, die recht, opioïden, arts-patiëntcommunicatie en andere onderwerpen omvat. Ze schreef eerder over jonge adolescentie en familiedynamica voor Style en was correspondent voor juridische zaken voor Metro. @ JanHoffmanNYT

Er verschijnt een versie van dit artikel in druk

, op pagina

EEN

12

van de editie van New York

met de kop:

Oude rouwdragers ingeschakeld en afgestemd

. Bestellen Herdrukken | Het papier van vandaag | abonneren

Lees Meer

Leave a Comment